2024. április 24. , 01:16
Köszöntjük György nevű kedves olvasóinkat!
Keresés
Keresendő szöveg, kifejezés:
 
Belépés
Ha már regisztrált, lépjen be!
  
Eseménynaptár
EUvonal
Híres kapuváriak

Reigl Judit (1923 -2020)


Reigl Judit (forrás: www.modemart.hu)

A világ nagy modern és kortárs művészeti múzeumaiban, közöttük a Pompidou-központban működő Musée National d’Art Moderne-ben évtizedek óta kiemelt helyen szerepelnek Reigl Judit festőművész képei.
A majdnem hatvan éven keresztül Párizsban élt az alkotó. Itthon 1982-ben mutatkozott be először a Tisztelet a szülőföldnek című csoportos tárlaton, 2005-ben egyéni kiállítást rendeztek műveiből a Műcsarnokban. Utolsó éveiben egyre szívesebben látogatott haza – oda, ahonnan távozott a kommunista hatalomátvétel után.
2011-ben művészi életútjának elismeréseként Kossut-díjban részesült.

Reigl Judit 1923. május 1-én született Kapuváron. Meghalt: Marcoussis, 2020. augusztus 7-én.

Szőnyi István tanítványaként végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskolán 1946-ban. Az 1946–48 közötti időszakot Olaszországban töltötte a római Magyar Akadémia ösztöndíjasaként. 1950-ben Franciaországba emigrált. Előbb Párizsban, majd a francia főváros közelében fekvő Marcoussis-ban telepedett le.
Első jelentős egyéni kiállítását a l’Etoile Scelée-ben rendezte André Breton 1954-ben. Ezt számos újabb tárlat követte – többek között a Párizsban lévő Musée National d'Art Moderne, a Musée de Brou és a budapesti Műcsarnok rendezésében. Festményeivel a világ legjelentősebb közgyűjteményeinek állandó kiállításain találkozhatunk – így például a londoni Tate Modernben, a párizsi Pompidou Központban, a New York-i Metropolitanban vagy a MoMA-ban.
Reigl művészetének alapja a testiség tapasztalata. A művész elmúlt hatvan évben létrejött munkássága két szimbolikus gesztus mentén írható le: miközben saját testét odaadja a világnak, a világot festménnyé változtatja. Nem statikus leltárt készít – éppenséggel a szüntelen mozgást ragadja meg. Az ötvenes években festett művekkel a tudat kalandozásait, a hatvanas évektől a saját világából elemelkedő testet, aztán pedig azt az áramló folyamatot, ami kikerülhetetlenül meghatározza az ember szféráját, s végső soron a létezést magát. Miképpen lehet ugyanaz mindig más? Ez a Hérakleitosz által két és félezer éve örökül hagyott, máig megválaszolatlan kérdés Reigl művészetének egyik inspiratív kerete. Pantha rhei: nemcsak a világ, mi magunk is változunk. Ez az egyetlen állandóság, aminek legfőbb karakterjegye a létezés reflexív szabályossága: egyfajta ritmus.

A Reigl Juditról szóló művészettörténeti bemutatások mindegyike kiemeli a korai ötvenes évek szürrealista időszakát, melyet André Breton olyannyira becsült, hogy missziójának tekintette önálló kiállításon bemutatni a nagyközönségnek. Reigl azonban hamar szakított a szürrealistákkal. A Robbanás, a Dominancia-központ, a Guano és a Tömbírás néven ismert sorozatok elemi erővel lépnek túl a szürrealizmus ábrázolási elvén: Reigl immár nem illusztrál, hanem teremt. A kifejezés eredeti értelmében alkot, mégpedig önnön egzisztenciálisan megélt test-tapasztalatából. Alkotói gesztusának meghatározó momentuma ebben az időszakban az automatizmus elve, amely ezúttal is önnön testi reakcióiból táplálkozik. Nem meglepő (noha formai szempontból nem konzekvens) az Ember-sorozat megjelenése, amely a korporalitás, test és szellem dialektikájának egyik legnagyobb erejű, ugyanakkor árnyalt kifejeződése lett a XX. század végi egyetemes művészetben. A folytonosan változó, saját szférájából elemelkedni vágyó, ám végül – mindig másképpen – ott maradó, szükségképpen torzónak, de legalábbis elmosódottnak tetsző emberalak Reigl Judit művészetének emblémája. Az Egy test többes számban, a Megfizethetetlen test, majd legújabban a New York, 2001. szeptember 11. sorozatcímekkel jelölt munkákon felbukkanó alakok is ezekhez az Ember-képekhez nyúlnak vissza. Az emberhez, aki világot teremt a maga számára – ám egyszersmind a művészethez is, amely újraalkotja ezt a világot. Mindig másként, mert az időnek kiszolgáltatott, az egyes ember által kisajátított világ tovaszáll – akár egy dallam. Ez adja a létezés immanens ritmusát, amelyet a Reigl-festmények asszociatív módon, megrendítő művészi erővel teremtenek újra.

Forrás: www.modemart.hu

 

2014. április 30-án a festőművész 94. születésnapjának előestéjén interaktív emléktábla került felavatásra a kapuvári szülőházának falán.
 
A Kossuth utcai házban, amelynek udvari lakásában Budapestre költözéséig élete első éveit töltötte a művész, interaktív okostábla kínál információkat Reigl Judit életéről, alkotópályájáról, képeiről és kiállításairól, de itt tekinthetik meg a látogatók azt a két rövidfilmet is, amelyeken maga az alkotó emlékezik életútjára.
Az interaktív emléktáblának felállítását Szőcs Géza kormánybiztos, miniszterelnöki főtanácsadó kezdeményezte.




Webkamera

WEBKAMERA TELJES MÉRETBEN ITT!

Linkajánló

Kapuvári Kormányablak

Magyarország.hu Kormányzati Portál

Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara


 


 

        

Copyright © 2007
Kapuvár Város Önkormányzata
 
Impresszum
Kérdések, információ: kapuvar@kapuvar.hu
 
Powered by webgyár
Design by Monokrome Vision